مصالح نوین ساختمانی

مصالح نوین ساخت (بخش دوم)

مصالح نوین ساختمان ثمره تلاش مهندسان و نوآوران ساختمانی در جهت کاهش هزینه ها،بالا بردن کیفیت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است. پروژه های ساختمانی  50% از منابع طبیعی را مصرف می نمایند.

این موضوع باعث افزایش هزینه، مواد زائد و زمان اتمام طولانی ساخت و ساز می شود.در تولید مصالح مدرن ساختمانی، سعی شده است که به پارامتر‌هایی از قبیل تنوع بیشتر، ایمنی بالاتر، آسیب کمتر به محیط زیست، نصب آسان و سریع‌تر توجه شود.در اینجا 5 مصالح ساختمانی جدید آورده شده است که در حال حاضر باعث ایجاد هیاهویی در ساخت و ساز می شوند و می توانند نحوه ساخت ما را تغییر دهند.

  • ورق های پلی کربنات

پلی کربنات ورقی سبک، مقاوم در برابر ضربه با تنوع رنگ بالاست. پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به عنوان گزینه‌ای مناسب بجای شیشه در بخش‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق پلی کربنات انعطاف‌پذیر بوده و در برابر کشش و خمش مقاومت بسیار بالایی دارد و در مقابل گرما و حرارت زیاد، استقامت خوبی از خود نشان می دهد و بدون ایجاد حریق ذوب میشود. همچنین این ورق‌ها تا حد بسیار زیادی در برابر اشعه فرابنفش مقاوم هستند و رنگ و شفافیت ورق نیز در برابر تابش نور خورشید تغییر نمی‌کند. از انواع ورق‌های پلی کربنات می‌توان به تخت،دو جداره یا چند جداره و موجداراشاره کرد. علیرغم تمامی محاسن ذکر شده از ورق های پلی کربنات، یکی از بارزترین معایب آن را می‌توان به گرمایش بیش از حد فضای زیرین این ورق ها خصوصاً در ماه‌های گرم سال اشاره کرد. در هنگام آتش‌سوزی اگرچه شعله‌ور نمی‌شود ولی دودزا می‌باشد. در کنار شفافیت مشابه شیشه، از مسئله خش پذیری سطح ورق نیز نمی‌توان دوری کرد که خود باعث کدر شدن سطح ورق و خدشه دار شدن دید می‌گردد.

  • کاشی حرارتی

کاشی حرارتی نوعی کاشی است که هدف ساخته شدن آن تولید گرما می باشد. برای این منظور اختلاف ولتاژ به یک لعاب رسانای الکتریسیته اعمال می شود که بر مبنای اثر ژول حرارت تولید کرده و کاشی را گرم می کند. این کاشی بسیار مستحکم است و از آب‌بندی خوبی برخوردار می‌باشد. کاشی حرارتی در دو نوع عایق کاری شده و بدون عایق موجود می باشد. در کاشی های عایق کاری شده حفظ گرما و پروسه ایجاد ولتاژ در لعاب کاشی موجب جلوگیری از هدررفتن انرژی می شود و باعث استفاده بهتر از حرارت در محیط می شود. کاشی های حرارتی بدون عایق در اثر تغییر دما، بخاطر پتانسیل حرارتی بالا رنگشان تغییر می کند. این دسته از کاشی ها در سرویس بهداشتی و سطح لوازم خانگی و بدنه خودرو استفاده می شوند. رنگ پیش فرض کاشی حرارتی بدون عایق، سیاه می باشد ولی با قرار گرفتن در مقابل گرما و بسته به میزان دمای محیط طیف های رنگی متفاوت ایجاد می کند؛ برای مثال در حمام با آب داغ و یا در سطح خودرو با گرمای خورشید تغییر رنگ می دهند.

  • سالید سرفیس

سالید سرفیس(که به صفحات کورین نیز معروف هستند) یک ماده مصنوعی است که از ذرات سنگ مرمر، بوکسیت، اکریلیک یا رزین های پلی استر و رنگدانه (ذرات رنگی) تشکیل شده است و یک ماده غیرمتخلخل است که اغلب به عنوان صفحه بدون درز روی کانتر استفاده می شود. سالید سرفیس در رقابت با سنگ طبیعی یا سنگ کوارتز بوده و به شدت مقرون به صرفه می باشد. این محصول در بسیاری از رنگ ها و الگوها موجود بوده و از تنوع بالایی برخوردار است. از صفحات سالید سرفیس میتوان در منازل (وان حمام و سینک ها و روشویی ها) محیط کار، صنایع غذایی، امور بهداشتی و بیمارستانی و هتل ها استفاده نمود. مزایای سالید سرفیس عبارت است از: یکپارچگی و بدون درز بودن،مقاوت در برابر ضربه و حرارت بالا،ضد لک،ضد آب ،ضد زنگ و ضد جرم،قابلیت ترمیم و تعمیر دائمی،مقاوم در برابر اسیدهای آزمایشگاهی،قابلیت طراحی و فرم پذیزی،و... سالید سرفیس علی رغم مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد، دارای برخی جوانب منفی نیز می باشد که از آن جمله می توان به کم شدن شفافیت(که با وسیله پولیش قابل ترمیم میباشد)، نبود مقاومت بالا در برابر خط و خش،مقاومت حراراتی کم(در دمای بالای 200 درجه سانتیگراد توصیه نمی شود) و...اشاره کرد.

  • آجر خنک کننده هوا

پیشرفت ها و فناوری هایی که اخیرا صورت گرفته،محصول جدیدی به نام آجر خنک کننده (cool bricks) را تولید نموده که نقش بسزایی در خنک کردن ساختمان ایفا می کند.این محصول یکی از جدیدترین آجرهایی است که دارای طراحی منحصر بفرد بوده و به دلیل تو خالی بودن نقش مهمی در تنظیم دمای محیط دارد. آجر خنک کننده در واقع همان آجر رسی بوده که از ظاهر نامنظمی برخوردار است. این نوع آجر که با چاپ سه بعدی تولید می‌شود و مواد اولیه نسبتا کم قیمتی دارد، بسیار مقرون به صرفه است، همچنین آماده‌سازی و تولید آن بسیار آسان است.در بازار،آجرهای خنک کننده در اندازه های مختلف و با شکلی متخلخل که از ترکیب اشکال مستطیل و مثلث بوده ، در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. بنابراین آجرهای خنک کننده را به دو دسته تقسیم می کنند.نخست،آجرهای خنک کننده ای که برای رسیدن به هدف خود از آب و ساختار خود کمک می گیرد و دوم آجرهای خنک کننده ای که تنها از شکل ظاهری و هندسه ی خود بهره می گیرند. شاید با دیدن این مدل از آجر کمی تعجب کنید  زیرا به تنهایی از یک ظاهری خاص و متفاوتی برخوردار است، اما زمانی که برای نما به کار گرفته می شود، زیبایی منحصر به فردی را به ساختمان می بخشد. آجرخنک کننده هوا در تابستان محیط را خنک و در زمستان محیط را گرم نگه می‌دارند، انتخاب مناسبی برای ساخت‌وساز هستند.آجرهای خنک‌کننده چند تکه و قابل اتصال به یکدیگر هستند و قابلیت چیده شدن بر روی یکدیگر را دارند. به هنگام استفاده از آن، آجرها به صورت منظم بر روی هم چیده شده و ملات ها به راحتی بر روی آنها ریخته می شود. شبکه سه بعدی این آجر زمانی که در ملات قرار می‌گیرد پیوند محکمی ایجاد می‌کند. سطح این آجربه گونه ای است که نور خورشید را به زمین منعکس نکرده بلکه به سمت بالا هدایت می کند. آجرها تا حد زیادی عایق صدا نیز هستند اما امکان ورود مواد زائد و میکروب‌ها به خاطر متخلخل بودن آجر در آن وجود دارد و همچنین در فصول سرد سال یخ‌زدگی آجرها به دلیل وجود آب در منافذ آن محتمل است.

  • بتن رسانای نور

بتن عبور دهنده نور ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. هر بلوک میتواند در طرح و رنگ متفاوت (خاکستری،سفید،مشکی) تولید شود.درصد وزنی مورداستفاده از فیبر شیشه‌ای در این بتن‌ها، چیزی در حدود چهار درصد است.فیبرها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند. به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید. فیبرهای شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک‌ها می‌شوند که اگر هر نوری با هر رنگی به آن بتابانید،همان نور با همان رنگ را در ضلع مقابل آن خواهید دید.در واقع فیبر های نوری شیشه ای باعث می شوند میدانی موازی از رنگ ها داخل بلوک به جریان بیافتند و از ضلع مقابل نمایش داده شوند. کاربرد این نوع مصالح نوین در صنعت ساختمان‌سازی عبارت است از: دیواره‌های داخلی و خارجی ساختمان،پوشش کف،دکوراسیون داخلی، روشنایی، جواهرات،بلوک ساختمانی و هنر.از معایب بتن شاف میتوان به قابل تولید بودن در کارخانه،قیمت بسیار بالا،خاص بودن شرایط ساخت این بودن که و نیازمد نیروی کار حرفه ای است اشاره نمود.

 

مطالب مرتبط :

 

 

تماس با ما

آدرس : اراک خیابان خرم نبش کوچه میرزاخانی جنب ساختمان نظام مهندسی استان مرکزی

شماره تماس :۳۳۱۴۴۲۳۶-۰۸۶

شماره تماس:۳۲۲۳۳۵۵۰-۰۸۶

شماره همراه:۰۰۷۲۰۰۳-۰۹۰۲

دسترسی سریع